Friday, October 5, 2007

PRINSIP-PRINSIP SENI

PRINSIP-PRINSIP SENI

Tajuk lukisan : ‘Looking For Something’

Medium: Pensel Warna & Marker

Saiz : A4 (210x297mm)


Imbangan adalah prinsip seni yang menjelaskan tentang berat.

Keseimbagan ini dilakukan dengan memasukkan unsur-unsur seni seperti:

ü Garisan

ü Bentuk

ü Warna.

Gabungan garisan-garisan mampu menghasilkan bentuk. Garisan bayangan telah membahagikan bangunan dan objek manusia secara simetri. Dua bentuk yang sama dapat dilihat pada kedua-dua bahagian.

Penggunaan warna asas (kuning) dan digabungkan dengan warna lain adalah seragam serta menimbulkan aspek imbangan pada bahagian kanan dan kiri lukisan yang pada asasnya adalah sama.

Kedudukan:

Kedudukan merujuk kepada saiz ataupun skala dalam kepelbagaian elemen-elemen seni.

  • Ia menunjukkan kesesuaian/logikal kedudukan elemen seni yang memfokuskan kepada perhubungan antara objek dan bahagian keseluruhan dalam sebuah karya.
  • Objek-objek pada lukisan jelas dibezakan dengan kepelbagaian bentuk, warna dan saiz.
  • Perbezaan ini menunjukkan lokasi kedudukan antara objek dalam lukisan.

Irama:

Irama merujuk kepada susunan elemen-elemen seni yang boleh mempengaruhi mood atau perasaan.

Terbahagi kepada beberapa bentuk :-

  • Ombak
  • Radial
  • Tegak
  • Mendatar
  • Letupan

Menurut salah seorang pelukis barat : “Visual rhythm makes you think of the rhythms you hear in music or dance”

Bentuk irama yang dihasilkan adalah radial, tegak dan mendatar.

  • Irama menegak diwakili oleh objek (manusia), pokok-pokok, tiang-tiang lampu dan bangunan itu sendiri.
  • Manakala irama mendatar pula digambarkan oleh alas atau satah lukisan yang mendatar dan tidak menunjukkan permukaan yang berbukit atau tidak sekata.

Penekanan : Penekanan merujuk kepada sesuatu yang menjadi tumpuan pada karya.

  • Penekanan juga merupakan objek dominan yang menjadi tarikan tumpuan atau yang difokuskan oleh pelukis.
  • Penekanan boleh dilihat dari segi

-Bentuk-geometri atau organik

-Warna-asas atau sekunder

-Saiz

-Jalinan-nyata atau tidak nyata

-Posisi

Kesatuan:

Kesatuan merujuk kepada pengumpulan sebahagian atau keseluruhan elemen-elemen seni dan prinsip-prinsip seni.

Kesatuan adalah keseluruhan perasaan dalam setiap karya lukisan yang menunjukkan seni karya itu bersatu dan memenuhi antara satu sama lain.

Pengulangan bentuk dan warna dalam sesuatu karya akan menghasilkan kesatuan pada karya tersebut.

KESIMPULAN

Gabungan dalam prinsip-prinsip seni seperti imbangan, kedudukan, irama, penekanan dan kesatuan dapat menghasilkan satu karya lukisan yang menarik dan mempunyai pelbagai perspektif oleh para pelukis dan pemerhati.

Lukisan yang kami hasilkan ini, menggambarkan situasi pelukis yang kelihatan seolah-olah kehilangan dan tercari-cari sesuatu.

Read more...

Element-element seni pada lukisan Marie Louise Elisabeth Vigée-Lebrum

P E N G E N A L A N

Biodata Pelukis
Nama pelukis ini adalah Marie Louise Elisabeth Vigée-Lebrum. Beliau dilahirkan di Paris pada tahun 1755 dan merupakan anak kepada pasangan Louis Vigée iaitu seorang pelukis potret minor dan Jeanne Maissin, seorang pendandan rambut. Beliau merupakan seorang pelukis wanita yang terkenal dengan lukisan potretnya. Sejak kehilangan bapanya pada usia 15 tahun, beliau telah menyara ibu dan adik lelakinya dengan menjual hasil karya lukisannya serta telah berkahwin pada usia 20 tahun (1775). Beliau sangat suka melukis potret dirinya sendiri ketika awal remaja seperti ‘Self Potrait’ (1775) dan ‘Self Potrait With Her Daughter’ (1789). Pada tahun 1778, beliau telah melukis potret Permaisuri Marie Antoinette dan lukisan tersebut telah disimpan di Palace of Versailles. Pada tahun 1783 beliau telah menjadi salah seorang ahli Académie Royale serta telah menghasilkan lebih 800 lukisan pada kanvas. Beliau pernah menghasilkan sebanyak 6 salinan lukisan iaitu dua daripadanya disimpan di Perancis, satu telah dibakar atau dicuri oleh pihak British pada 1812, satu lagi di simpan di ‘Catherine the Great’ tetapi lokasi tidak diketahui dan dua lagi lukisannya telah hilang. Reputasinya dalam bidang lukisan ini berkembang dengan cepat apabila mendapat permintaan daripada sosialis seperti Count Schouvaloff, Countess d'Harcourt, dan Count Orloff. Apabila beliau berada selama 6 tahun di Rusia, beliau telah banyak menghasilkan potret aritokrasi dan koleksi lukisannya telah dikumpul di ‘National Museum of Women in the Arts’. Pelukis ini pernah menghasilkan lukisan potret Puteri Belozersky pada tahun 1798 ketika berada di St.Petersburg. Beliau meninggal dunia pada tahun 1842 pada usia 87 tahun selepas kembali ke paris pada tahun 1802.

MEDIUM : Minyak pada kanvas

TAHUN DISIAPKAN : 1800

SUBJEK : Lukisan potret Elisabeth Vige-Lebrun yang sedang melukis potretnya pada kanvas

OBJEK : Potret, Berus lukisan, Rantai, Skaf







ANALISA ELEMEN GARISAN

ah 1a

Garisan adalah titik-titik yang bersambung secara berterusan. Terdapat 5 jenis garisan iaitu menegak, mendatar, bengkok, melingtang dan zig zag. Dengan penghasilan garisan, pelukis dapat menyampaikan maklumat kepada permerhati melalui pemerhatian terhadap titik-titik yang dilukis. Ketebalan, ketajaman, dan kepanjangan garisan akan dapat menarik minat para pemerhati. Garisan-garisan yang disambungkan ini juga dapat menghasilakan rupa.

Di dalam lukisan potret ini, unsur-unsur garisan dapat dilihat dengan jelas. Antara garisan tersebut adalah garisan melintang pada bahagian badan dan tangan dapat menunjukkan keadaan objek yang sedang bergerak dan tak stabil. Keadaan garisan yang tidak menegak dan melintang seakan-akan menunjukkan bahagian badan dan tangan seperti akan jatuh ke bawah. Lukisan ini menekankan ketidakstabilan graviti di bahagian yang mempunyai garisan sedemikian.

Garisan lurus yang membentuk objek pada dinding yang bersebelahan objek utama (wanita) seolah-olah memberi petunjuk bahawa wanita ini adalah seorang pelukis yang sedang melukis wajahnya sendiri. Garisan condong yang digunakan dalam lukisan ini turut menghasilkan lukisan yang kelihatan seolah-olah 3 dimensi.






Garisan melengkung pada bahagian tengkuk pula mengambarkan keadaan yang sebaliknya. Garisan ini seakan-akan menunjukkan kekuatan dan tenaga. Garisan yang membentuk kain merah di bahagian lengan juga seolah-olah menunjukkan keadaan kain itu terikat kejap di bahagian tubuhnya. Selain kekuatan, garisan lengkuk juga menggambarkan kelembutan sepert garisan di bahagian pipi dan tangan.





Garisan yang berulang-ulang juga turut membentuk corak seperti pada bahagian skaf di kepala dan rantai leher yang dipakai. Kepelbagaian garisan pada dua bahagian ini menonjolkan irama yang tenang yang cuba ditonjolkan oleh pelukis. Ciri-ciri garisan lengkuk yang bertenaga, berkualiti, dan bersifat semula jadi ini digunakan bagi menonjolkan benda-benda berharga yang dipakai wanita ini. Ini menunjukkan kemewahan yang dimiliki oleh pelukis ini atas kejayaannya sebagai seorang pelukis potret..




ANALISA ELEMEN RUPA DAN BENTUK

Secara umumnya, terdapat 2 jenis bentuk di dalam lukisan iaitu bentuk geometri dan bentuk organik. Terdapat juga bentuk konkrit (3-dimensi) dan ilusi (2-dimensi). Bentuk-bentuk geometri adalah seperti segi 3, segi 4 dan bulat atau bentuk-bentuk ciptaan manusia. Manakala bentuk organik adalah lebih kepada bentuk-bentuk semula jadi yang tidak stabil seperti bentuk rambut dan muka. Bentuk 2-dimensi adalah seperti bentuk wajah manusia yang dilukiskan di bahagian kanan lukisan. Ia bersifat rata dan tidak berjisim .Rupa pula lebih kepada 3-dimensi. walaupun lukisan tersebut

sememangnya 2-dimensi, namun bentuk bayang dan tonasi warna menyebabkan wajah wanita yang dilukis seakan-akan 3 dimensi.
Rupa lebih kepada benda yang berjisim dan berisipadu. Ia dapat dilihat pada bahagian tubuh badan wanita ini yang mempunyai sudut condong akibat penstabilan diri kesan pengaruh graviti. Maka jelas ianya seakan-akan mempunyai berat dan berjisim .

ini contoh penggunaan unsur bentuk oleh pelukis dalam lukisannya. Pelukis lebih tekankan bentuk segi 3 di dalam lukisan ini. Contoh terbaik dapat dilihat pada sisi kanan badan wanita ini, muka dan tangan..


ANALISA ELEMEN WARNA
Warna merupakan salah satu elemen seni yang amat penting. Warna mampu memberikan pengaruh terhadap jalinan, ruang, kesan kontra dan sebagainya. Warna terjadi dengan adanya bantuan sumber cahaya, apabila sumber cahaya dipancarkan ke satu permukaan, ianya akan memantulkan suatu warna dan ianya bersifat natural dan secara tidak langsung elemen seni ini mampu menghasilkan dan mewujudkan kaitan dengan psikologi dan emosi. Warna boleh di bahagikan kepada beberapa kategori iaitu warna asas, warna sekunder dan warna tertier. Warna asas terdiri daripada tiga warna iaitu merah, biru dan kuning (Rajah 4a). Warna asas merupakan sekelompok warna yang mempunyai kuasa yang hebat. Daripada warna asas inilah warna- warna yang lebih menarik dan pelbagai dapat dihasilkan.

Kesan terhadap penggunaan elemen warna dalam karya seni dapt menghasilkan sesebuah karya yang menarik dan penuh makna. Warna dapat menutup ketidaksempurnaan sesuatau coretan atau lakaran karya seni, memberi suatu suasana yang dapat ditafsir oleh orang ramai, mempengaruhi mood dan cara pandangan terhadap aspek ruang, jalinan dan juga mengahsilkan pelbagai perspektif baru dan menarik.

Dalam lukisan Elisabeth Vige-Lebrun, penggunaan warnanya adalah amat ketara. Dapat dilihat dalam karyanya, beliau cuba menonjolkan objek utama dalam lukisan ini iaitu dirinya melalui penggunaan warna yang pekat dan terang. Manakala warna yang agak pudar dan cair; coklat cair dan putih kekelabuan ditekankan pada bahagian latar belakang potret ini. Ini bertujuan menunjukkan objek yang sedang dilukis olehnya iaitu potret dirinya sendiri menjadi fokus utama dalam lukisannya. Di sini beliau telah berjaya mewujudkan kesan kontra di antara objek utama dan sampingan.

Warna yang pekat dan terang ini terutamanya warna merah dan hitam telah berjaya memberikan unsur kekuatan serta memberikan penegasan terhadap objek utama seterusnya menonjolkan keceriaan terhadap diri pelukis disamping keamatan warna ini yang benar-benar jelas . Warna yang cair dan agak suram yang digunakan pada selain objek utama ini seolah-olah tidak begitu ditekankan dalam karya ini, menjadikan bahagian tersebut sebagai sampingan dalam lukisan ini.

Dengan wujudnya gabungan diantara warna-warna terang, pekat, cair dan suram ini,satu nilai yang harmoni telah berjaya diwujudkan dalam lukisan ini. Selain itu dapat diperhatikan adanya unsur-unsur klasikal dengan mainan warna yang menarik ini. Penggunaan warna dalam potret ini tidak keterlaluan, ianya kelihatan kemas dan ringkas tetapi mampu menghasilkan satu hasil yang indah dipandang.

ANALISA ELEMEN JALINAN

Jalinan merujuk kepada kesan dan kualiti sesuatu permukaan atau perasaan yang dapat dirasai apabila menyentuh sesuatu permukaan seperti kasar, halus, lembut dan keras. Jalinan boleh dibahagikan kepada dua iaitu jalinan sentuh (dapat dirasai melalui sentuhan) dan jalinan tampak (hanya dapat dilihat tetapi tidak dapat disentuh). Jalinan-jalinan ini diwujudkan melalui gabungan pelbagai warna, garisan yang diulang-ulangi dan bentuk berus yang berbeza. Penekanan kepada warna dan garisan yang berhati-hati dapat menonjolkan sifat jalinan yang cuba disampaikan dalam sesebuah karya seni.

Contohnya dalam gambar ini, kontra warna yang digunakan berjaya mewujudkan unsur jalinan dengan baik. Kontra warna seperti merah, putih dan hitam dan yang ditonjolkan menunjukkan permukaan kain adalah halus dan lembut. Manakala warna coklat gelap dan garisan yang berselerak di bahagian kanan lukisan mengambarkan jalinan yang lebih kasar pada bahagian dinding. Selain itu, jalinan yang ditunjukkan pada rantai yang dipakai pelukis adalah bersifat keras dan kasar.

ANALISA ELEMEN RUANG
Ruang adalah kekosongan yang dapat dilihat di bahagian atas, bawah, kiri dan kanan objek yang dilukis. Ruang terbahagi kepada dua jenis iaitu ruang positif dan ruang negatif. Ruang positif adalah ruang dimana objek utama dilukis manakala ruang negatif pula adalah ruang yang selain ruang di bahagian objek utama. di bawah menunjukkan aplikasi ruang positif (keseluruhan tubuh wanita), dan menunjukkan ruang negatif (latar belakang wanita).





Ruang juga dapat digunakan untuk membuat lukisan 2-dimensi kepada 3-dimensi. Ini dapat diperolehi dengan memasukkan unsur-unsur nilai ke dalam lukisan tersebut. Umpamanya, nilai pencahayaan. Dalam dapat dilihat perbezaan pencahayaan pada objek di sebelah kiri (wajah wanita) di bandingkan objek disebelah kanan (lukisan wajah pada kanvas). Wajah wanita itu jauh lebih terang dan menonjol berbanding lukisan wajah pada kanvas yang lebih bersifat malap dan suram. Perbezaan ini menimbulkan satu tanggapan bagi pemerhati bahawa terdapatnya satu ruang terbentuk antara tubuh wanita itu sendiri dan imej lukisan disebelah kanan. Selain daripada itu, unsur ruang ini juga dikatakan wujud melalui adanya beza
saiz wajah wanita dan imej lukisan pada kanvas. Perbezaan ini dapat dijelaskan dari aspek orientasi atau kedudukan semasa objek itu dilukiskan. Jelas sekali, objek yang bersaiz besar mencerminkan kedudukan objek adalah hampir dengan pelukis manakala objek bersaiz kecil cenderung berada lebih jauh dari pelukis.

Bentuk bayang yang besar pada permukaan berwarna coklat muda dalam juga dapat menunjukkan adanya penggunaan unsur ruang. Permukaan berwarna coklat muda terletak di bahagian hadapan dan permukaan berwarna hitam terletak di bahagian belakang adalah dua permukaan yang tidak sama jarak.

Ruang negatif di dalam lukisan ini juga tidak diletakkan dengan corak dan garisan Ini menunjukkan bahawa pelukis ingin memberikan penekanan kepada ruang positif. Lebih banyak unsur-unsur seni diterapkan di bahagian ruang positif berbanding ruang negatif yang dibiarkan kosong. Ini bertepatan dengan jenis lukisan yang hendak dibawa oleh pelukis iaitu potret dimana objek pada ruang positif (tubuh wanita).

ANALISA ELEMEN NILAI
Nilai merupakan unsur seni yang memainkan peranan yang penting dalam sesebuah karya seni dan memberikan pengaruh estetika dalam sesebuah karya seni. Sesebuah karya yang hebat semestinya mempunyai nilai estetika yang tinggi. Unsur nilai menekankan aspek pencahayaan gelap dan cerah yang dihasilkan oleh warna dan jalinan. Nilai juga dipanggil ton; samada nilai ton rendah (nilai sederhana ke hitam) ataupun nilai ton tinggi (nilai sederhana ke putih), sifat cerah, bayang ataupun warna.

Potret yang dihasilkan oleh Marie Louise Elisabeth Vigee-Lebrum ini menekankan beberapa nilai seni iaitu dari segi ton warnanya, beliau secara keseluruhannya menekankan nilai ton yang lebih rendah iaitu daripada sederhana ke hitam. Nilai yang dihasilkan beliau juga dapat memberitahu kita darimana sumber cahaya dipancarkan di dalam lukisan ini. Seperti dalam potret beliau, beberapa petunjuk yang berkait rapat dengan sumber pencahayaan ialah bayang-bayang yang yang berada bersebelahan dengan wajah yang dilukis beliau, dan sudut yang dihasilkan oleh bayang-bayang itu menunjukkan sumber cahaya adalah pada bahagian atas yang mmbelakangi beliau .

Selain itu, pencahayaan juga ditonjolkan di bahagian muka dan tangan pelukis berbanding dengan bahagian bersebelahan yang menunjukkan warna yang lebih gelap dan terlindung daripada cahaya. Lazimnya, di dalam sesebuah lukisan, penggunaan pencahayaan yang gelap menggambarkan ketakutan dan kekejaman, manakala penggunaan warna yang lebih cerah menunjukkan kegembiraan dan kesenangan. Bagi potret ini, pelukis lebih menonjolkan pencahayaan yang cerah di bahagian hadapan dan bahagian belakang lebih suram dan gelap. Bahagian yang lebih suram dapat membawa maksud tentang latar belakang kehidupan beliau yang sebelumnya penuh ksengsaraan manakala pencahayaan yang lebih cerah membawa maksud kesenangan dan kegembiraan beliau pada masa tersebut.

KESIMPULAN
Karya Marie Louise Elisabeth Vigée-Lebrum yang menghasilkan potret dirinya sendiri mempunyai unsur-unsur seni yang jelas dan nyata serta mudah untuk dibuat pengolahan. Gabungan antara keenam-enam elemen ini sangat penting dalam penghasilan sesuatu karya yang menarik dan mempunyai nilai yang tinggi.

Lukisan potret ini menggambarkan tentang kesenangan dan kemewahan pelukis setelah 30 tahun mengharungi pelbagai cabaran dan liku-liku hidup selepas ketiadaan bapa kandungnya. Lukisan ini dapat menonjolkan unsur-unsur seni yang mudah diuraiakan oleh pemerhati.

Kepelbagaian unsur seni yang paling asas iaitu garisan telah dapat menghubungkannya dengan psikologi serta emosi pelukis terbabit. Gabungan antara garisan, warna dan bentuk telah menghasilkan ruang yang boleh menimbulkan perbezaan jarak dan kedudukan dalam lukisan potret ini. Penghasilan jalinan tampak pada lukisan potret Elisabeth Vige-Lebrun karya ini turut menghasilkan nilai yang mempunyai pengaruh estetika yang tinggi.

BIBLIOGRAFI

Michael Delahunt. 1996-2007. Artlex Art Dictionary.http://www.artlex.com [19 Ogos 2007]

R.G. Meyer. 2002. The Elements of Art: Articulation: Learning to Look at Art. http://www.brigantine.atlnet.org [19 Ogos 2007]

Read more...

Biografi Tayep bin Yop


Pengenalan.
Nama sebenar beliau ialah Tayep bin Yop, juga dikenali ramai sebagai Tayep Yop. Dilahirkan di Pulau Pinang pada tahun 1931. Beliau mula aktif didalam kegiatan seni pada tahun 1970an. Mula melukis sejak kecil dan semakin aktif setelah mencapai usia 30tahun. Tayep Yop belajar melukis dan mewarna bersendirian tanpa gerakan kumpulan seperti pelukis-pelukis sebelumnya. Seorang yang bersemangat dan tak mudah putus asa dalam percubaan menyampaikan mesej melalui karya seni tampaknya.

Minat beliau didalam seni telah menyebabkan ia mula mempraktikkan penggunaan warna dan berus sejak ia kecil lagi. Pelbagai lukisan telah dihasilkan oleh beliau yang rata-ratanya dipamerkan di dalam Negara kita, Malaysia sehingga ke hari ini. Hasil kerja beliau banyak menumpukan kepada kaedah warna acrylic.

Tidak seperti artis-artis seni tampak dibarat yang menonjolkan lukisan didalam pelbagai bentuk wajah seperti kiubisme, realisme, gothic dan sebagainya, karya-karya Tayep Yop lebih kepada bersifat surrealistik iaitu gabungan antara realistic kehidupan dan imeginasi, iaitu lakaran sifat fizikal kehidupan yang sebenar seperti pencemaran sungai, kekotoran hidupan laut dan sikap penari joget yang akan kami paparkan dengan lebih lanjut didalam kertas kerja ini nanti dalam bahagian seterusnya.


Sejarah Tayep Yop.

Negeri Pulau Pinang adalah negeri yang terawal menerima pengaruh keseniaan seni tampak. Penerimaan pengaruh seni tampak ini mula berlaku dengan hebatnya apabila British menjajah Negara kita pada kurun ke-18.

Terikut-ikut dengan sikap suri-suri rumah pegawai british yang kebanyakkan menghabiskan masa mereka melukis dan mewarna menggunakan warna air apabila suami mereka bekerja, ini telah menarik perhatian sesetengah orang-orang melayu ketika itu yang melihat lukisan sebagai suatu seni yang indah. Tambahan kemasukan rakyat Cina ke Negara kita pada abad yang sama, dengan membawa masuk kesenian cat acrylic dan lukisan khat telah mempelbagaikan lagi kesenian di tanah air kita ini.

Antara bahagian yang menerima pengaruh seni tampak yang terawal adalah di negeri Pulau Pinang yang sewaktu itu adalah negeri selat yang maju dan menjadi tumpuan pelbagai individu untuk mencari sumber pendapatan.

Ramai tokoh seni telah dilahirkan di negari Pulau Pinang. Antara yang terawal adalah Abdullah Arif, Ibrahim Abu Bakar, Chuah Thean Teng, Khaw Sia, Ju ping, Lee Cheng dan ramai lagi. Tokoh-tokoh inilah yang telah mula menyebarkan kesenian seni tampak ke daerah-daerah yang lain di serata Malaysia.

Ramai artis seni tampak yang telah lahir setelah itu. Antaranya adalah Tayeb Yop, yang melihat seni adalah medium yang baik untuk meluahkan perasaan dan menyampaikan mesej kepada orang ramai. Mula bergiat aktif pada awal tahun 70an. Beliau adalah antara artis seni tampak yang terus terkenal sehingga ke hari ini. Walaupun telah menjangkau usia 76tahun. Beliau masih aktif dalam member sumbangan terhadap kesenian teruatama seni tampak didalam Negara ini.


Hasil seni dan pameran yang diceburi.

Tayep Yob telah berjaya menempah namanya di dalam dan luar Negara atas karya seni tampaknya. Pelbagai pameran seni lukis telah mengunakan karya beliau didalam pameran mereka. Antaranya adalah :

9June 1995 : A Colorful Contrast In Nature One Man Show at Ming Court Hotel (K.L.)

6May 1994 : JointArt Exhibition 2nd Generation at Hotel Istana

Oct. 1993 : Generasi Yang Kedua Bahagian Kedua (Penang Art Centre)

Aug. 1993 : Pameran Pelukis-Pelukis Catan Pulau Pinang - GenerasiYang Kedua

1992 : Seni Lukis Pesta Art 24

1992 : Pameran Pelukis-Pelukis Catan Pulau Pinang

1990 :Pameran Tahunan Balai Seni Lukis

1989 : Penang Art Society Annual Exhibition

1987 : Pesta Seni 1987

1987 : Pameran Seni Lukis Terbuka Pulau Pinang, Pesta '87

1987 : Pameran Terbuka 1987 Di Balai Seni Lukis Negara

1986 : Pameran Seni Lukis terbuka Pesta Pulau Pinang

1985 : Pameran Seni Lukis Pesta Pulau Pinang

1982 : PameranTahunan Persatuan Seni Lukis Pulau Pinang

1977 : Pameran Tahunan Balai Seni Lukis Ke- 13

1976 : Pameran Seni Lukis Guru-Guru '76

1972 : PATA Exhibition

1972 : Batik Painting Exhibition

1972 : Pameran Seni Lukis Guru-Guru

1972 : Pameran Pelukis-Pelukis

1971 : The Penang Art SocietyAnnual Exhibition

1971 : Pameran Pelukis-Pelukis Tempatan Ke- 17

1971 : Pameran Seni Lukis Guru-Guru

1971 : Pameran LukisanTahunan Kesatuan Kesenian P Pinang

1970 : Pesta (Festival of Penang) Art Exhibition

dan pameran lukisan batik di California, U.S.A pada tahun 1979.


Antara lukisan berliau yang terkenal



Perkembangan semasa.

Tayep Yop makin bergerak aktif pada masa sekarang. Antara pameran yang dilakukan adalah bersama dengan Art+Earth dalam pameran menjaga alam sekitar dan yang terbaru pada April 2007 lepas, bersama Klue di The Attic Bangsar Kuala Lumpur.

Antara lukisan yang dipamerkan adalah bertajuk Pulau Bentong, Bunga-Bunga Di Dalam Laut, Gegaran, Pulau Perhentian dan banyak lagi.

Seperti lukisan-lukisan di atas yang dapat kita lihat. Tayeb Yop banyak menggunakan prinsip surrealistic yang mana lukisan yang dilukis banyak berkaitan alam-alam sekitar. Selain itu, lukisan beliau jugak banyak mengunakan kontra warna yang ketara pada bahagian-bahagian tertentu dan alunan-alunan warna pada lakarannya.

Antara contohnya seperti di muka surat 5 lukisan yang bertajuk Blue Lagoon. Alunan warna dapat dilihat pada lakaran air laut, dan kontra warna yang ketara antara warna biru lautan itu menonjolkan sampah-sarap yang cuba ditekannan. Ini menunjukkan bahawa Tayep Yop cuba menyampaikan kekesalannya didalam lukisan dasar laut yang indahnya itu.

Tayep Yop banyak mepamirkan lukisan yang sebegini. Antara contoh yang terbaru adalah di The Attic Bangsar didalam kempen kebersihan sungai dan alam sekitarnya itu. Lukisannya yang cantik dan indah itu, walaupun cantik mata memandang, tetapi terletak titik sindiran di dalamnya. Contoh lain karya beliau adalah karya Gegaran, satu bentuk kekotoran yang berada di dalam laut cuba dipaparkan. Cintanya terhadap laut dan alam sekitar membuatnya lebih suka melukis lukisan-lukisan berbentuk sebegitu.

Penutup.

Seni tampak telah memainkan peranan yang penting sejak dahulu lagi. Iaitu sebagai medium untuk melepaskan perasaan dan pencapain hasrat diri. Perjuangan ini diteruskan lagi sehingga kini oleh pelapis-pelapis yang baru. Antaranya adalah Tayep Yop yang mula menceburi bidang seni tampan ini pada awal tahun 70an. Keinginan yang tinggi dan minat yang mendalam terhadap alam sekitar dan lautan telah menyebabkan ia memilih medium lukisan untuk melepaskan perasaannya terhadap orang umum.

Bergerak seorang diri tanpa kumpulan seperti pelukis sebelumnya, Tayeb Yop terus mengorak langkah satu demi satu untuk menjadikan beliau seorang pelukis seni yang terkenal pada masa sekarang. Peranan yang cuba dimainkan dan mesej yang cuba untuk disampaikan kepada umum melalui lukisannya tidak harus dipandang remeh. Walupun sudah mencecah usia 76 tahun, beliau masih lagi aktif dengan hasil seninya dalam menyampaikan buah fikiran dan idea didalam lukisannya kepada rakyat umum.

Ini menunjukkan seni tampak bukanlah sekadar seni yang dapat dilihat. Mesej yang hendak disampaikan dan peranan yang dimainkan oleh pelukis tidak harus dilupakan.


Rujukan
  • Google search engine
  • 2. Yahoo search engine
  • 3. Utusan express.
  • 4. Klue
  • 5. Earth + Art.
  • 6. Pulau Pinang art galeri web side.

Read more...

About This Blog

About This Blog

  © Blogger template Spain by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP